top of page
Søk
  • Dag Magne Veierød

Noen gjengangerproblemer ved kjøp av "gammel båt"

Oppdatert: 17. mai 2023

Hva er en gammel båt? Hvor gammel er en gammel båt? Det kommer helt an på vedlikeholdet. Alle båter trenger årlig ettersyn og får de det ikke blir det problemer av det før eller siden.

Vi har fraktet mange "gamle" båter og noen ting gjentar seg ofte. Husk at båter som er til salgs, ofte er til salgs fordi eier ikke bruker de lenger, eller bruker de nok. Dette kan ha mange årsaker men utfordringen for deg som kjøper, og oss som skal frakte den til ny hjemmehavn, er at problemene bokstavelig talt hoper seg opp om den ligger i havn et par år.




Her er en liste over de vanligste tingene som skjer underveis. Og vi pleier å si at det som er av problemer på båten kommer frem underveis til ny hjemmehavn!

  • Seil som står på uten ettersyn og tørking vil bli sprø og tråden i sømmene råtner. Gjerne er det UV-beskyttelsen som begynner å flagre først. Så revner hele seilet når det kommer kastevind om man ikke rever nok i tide.

  • Ellers er motor hovedårsak til verkstedsbesøk men de fleste ting fikser vi underveis slik som filter og impellerskift. Be selger om at en mekaniker gjør service på motor. Få bekreftet at propell er OK og at anoder fortsatt ikke er spist opp.

  • 95% av tilfellene av motorstopp på dieselmotorer skyldes enten tette filtere eller tom dieseltank. Ha ALLTID filtere, reimer og impeller med på turen! Og har du vært så uheldig å ha fått dieseldyr i tanken (svart gjørme, gjerne med tråder i som skyldes algevekst i kondensen i tanken som spiser diesel og formerer seg fortere enn kaniner) så kan du selvfølgelig skifte dieselfiltre men dette holder nok i beste fall noen timer. Alternativt kan du hente diesel fra kanne, men husk å putte returslangen i kanna også... Men kanskje like greit å komme seg til havn og få renset tanken ordentlig i stede for å ha diesel slengende rundt i båten.

  • Ellers er varmgang en gjenganger. Det skyldes mange ting. Varmgang er lett å se. Om det er helt tørt er lyden tørr og høyere. Kommer det ikke nok vil sjøvannet koke da den passerer varmeveksler og hvit røyk kommer ut. La motor avkjøle seg ved å gå på tomgang. Deretter ta det rolig inn til neste havn.

    • Om vannet hentes via drevet er det gjerne tett av småskjell og man får ikke nok vann inn. Får ikke gjort noe med dette før båten er på land. Kanskje kan du hente vann et annet sted som inntak til en vask til du kommer i havn?

    • Sjekk sjøvannsfilter og se at det ikke er tettet helt eller delvis av tang og ting.

    • Om vannet hentes i eget inntak, sjekk at ventilen er oppe... (den hender man glemmer dette men det hører du i øyeblikket du starter)

    • Spyl gjerne slangen med vann fra brygga "feil vei" i tilfelle det sitter en sjøgrassklump i innsuget eller en plastpose som dekker inntaket. Er du underveis så blås deg blå i slangen så blir du kanskje kvitt årsaken.

    • Se etter luftbobler i slangen mellom sjøvannsfilteret og impelleren. Du kan ha lekkasje i slanger eller i lokket på sjøvannsfilteret. Trenger kun en liten og lite synlig sprekk før impeller drar litt luft i stede for vann. Prøv å tette med lim/sikaflex. Typisk må du skifte lokket da det er store sugekrefter fra impelleren.

    • Om det ikke er noe av dette er sannsynligvis varmeveksleren full av avleiringer. Her er det ikke mye å gjøre underveis så enten går du på redusert turtall så den ikke klager, eller du går til havn og kjører systemrens i et døgn. Du trenger en bøtte og en lensepumpe. Ta av slangen fra impeller og i utløpet på varmeveksler. Sett lensepumpa på slangen fra impeller og dump den nederst i bøtta. Utløpet fra varmeveksler skjøtes tilbake til bøtta. Hell ferskvann halvveis opp og tøm i systemtrens fra flaska. La lensepumpa gå og etterfyll med vann. La pumpa gå i et døgn eller mer... Da skulle du ha fått ut det meste.

Da har du i hvert fall noe å begynne med :) Om du synes dette høres komplisert ut, ring oss så frakter vi båten for deg. Og skulle det skje noe underveis vil vi sikre at båten kommer på verksted, enten for seil eller vha. redningsskøyta. Og vi forlater ikke skuta før ansvarlig verksted eller havnevakt har tatt over ansvaret for tiden i havn om reparasjonen skulle bli langvarig. Og når alt er klart tar vi den gjerne hele veien hjem !


212 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page